lørdag, juni 20, 2009

Støping ferdig

Så hvordan gikk det ? – Joda – jeg veit hvordan det er å skuffe 300 liter betong for hånd. :-P Jeg må si at jeg fikk veldig god hjelp til dette av den veldig snille betongkjøreren – Helge (?)- fra Mona Betong.

Det ene elementet hadde høyst sannsynlig fått juling når vi tok det ned fra pallen under byggingen. Så det røyk tverdt av. Vi så på elementet at stegnene inni hadde blitt slått litt skeivt når vi jobbet med det. Også var det et element ved siden av et vindu som røk når vi prøvde å “disse” ut betong slik at det skulle flyte opp under vinduet. Vi fikk gjort noen raske fikser takket være litt gjengestenger, noen plater og raske ideer fra bror.

Jeg må si at det å helle inn 70 tonn med betong i huset sitt er en skrekk blandet fryd. Må innrømme at jeg ikke sov så godt dagen før – den ene betongbilsjåføren kalte det “Støpefeber”, jeg forstår hva han mener. Hele tiden mens vi støpe hørte vi masse knirking i veggene. Så til dere andre som skal bygge hus i Kub – stiv opp veggene så mye at du er sikker og legg til MYE mer oppstivning og ikke fyll på for mye av gangen.

Så hva har jeg lært til neste gang? TA DET MED RO, ikke fyll på for mye av gangen og vær forsiktig med elementene nå du bygger! (og ha litt plater og gjengestenger liggende)

Nå er heldigvis det verste unnagjort og det er bare plankekjøring videre.

2 kommentarer:

carmacom sa...

Jeg syntes du var kjempe heldig med støpingen. Å støpe så store høyder på en gang, kunne gått mye verre. Hva slags betong brukte du? tenker da på synk eller slump verdier. Hvordan armerte du over det store vinduet i stua?

Øystein sa...

Takk - jeg var nok kanskje heldig. Veldig glad det er over ihvertfall :-)

Over døra har vi armert med 6 stk 10 mm horisontalt pluss en 40 cm vertikal for ca hver 40 cm. Det skal ikke være helt åpent - vi kommer til å støtte opp veggen med 4 stk firkantstål mellom vinduer og døren som kommer der.