søndag, juni 28, 2009

Hva har så skjedd den siste uka

På huset – så og si nesten ikke noe, ellers ganske så mye. Bror har vært opptatt med å få inn høy fra jordet og jeg har vært ett par dager i Voss. Noe har da skjedd, på mandag kom endelig kumlokkene på plass og vi begynte med å heise opp en av limtrebjelkene, siden dette ikke gikk helt etter planene så har vi lagt det litt på is inntil vi får bygd en bedre stilasje.

Jeg har også fått fjernet alle malthustagene og all sagflisen vi brukte til å ta imot betong som rant over – det funka helt genialt.

6 kommentarer:

carmacom sa...

Hvordan fjernet du malthus stagene? Det bilde hvor du lurte på hva dette var for noe... det er vel verktøyet for å brekke stagene ;)

Søss sa...

hihihi... det hadde jeg aldri skjønt...

Øystein sa...

@CarmaCom - jeg regna med at det var noe slikt - så jeg har prøv den før uten særlig hell. Jeg bruker en boltekutter jeg - den gjør susen :-D

carmacom sa...

Du bør kutte stagene helt inne ved betongen, ellers får du en kuldebro. Synes det var vanskelig å fjerne stagene og fant aldri noe gos løsning på det.

Øystein sa...

Jeg testa ut verktøyet på nytt igjen i går - hadde ikke fjernet alle enda. Det funka jo som pokker, MYE enklere enn med boltekutter. Skulle prøvd litt mer første gangen. :-/

Dette med kuldebro er ikke SÅ farlig for meg siden jeg skal fore ut med 2-2 inne for å få plass til skjult anlegg og da legger jeg på 5 cm til med glava. Problemet er jo at skal man klippe stagene helt inntil betongen så må man jo rasere isoporen og da blir det jo puss helt inn til betongen - og det er jo større kuldebro vil jeg tro ??

carmacom sa...

Jepp, jeg fikk og problemer med at isoporen ble litt rasert, men byggeskum fikser den saken lett. Selv om du skal lekte ut, så vil du få en kuldebro og fare for kondens. Jeg lekter også ut innvendig, og har lenge prøvd å funnet ut om man trenger plast/dampsperre siden at man ikke trenger det når man ikke lekter ut. Har ikke funnet svaret og selv ikke Sintef kunne svare... Men alle forhandlere og Sintef gikk god for inntrukket dampsperre, så jeg har valgt det.