lørdag, mai 23, 2009

Mer jobbing, besøk og uventet hjelp

Nå har det vært to dager til med jobbing og vi har fått støpt støttemurs og kommet mye lengre på huset.

På fredagkveld kom Glenn Schei en tur innom – han hadde funnet bloggen min og skal også bygge med kub. Så han ønsket å høre noen tips fra oss. Og i dag kom han og hjalp oss – det får man si. Takk for hjelpen Glenn!

Jeg har også hatt besøk av Robert, Tone og Marion og Mamma. Koselig med besøk! Kom gjerne igjen!

I går var det mye regn så det ble ikke jobbing hele dagen – i dag har det vært helt vanvittig fint vær! Nesten for varmt. Det var veldig godt med litt skygge ettersom vi fikk bygd høyere vegger.

2 kommentarer:

carmacom sa...

Hei! Har du tenkt å støpe garasjen i flere omganger? syntes det virker litt risikofylt å støpe i så stor høyde... En annen ting, utfra bildene så har du lagt 2 armeringsjern horisontalt på annenhver KUB, noe som er ok til en grunnmur, men du er vel klar over at du må armere mye mere ved større høyder, og særlig over den store åpningen til porten. Du må også ha vertikal armering.

Øystein sa...

Først: Takk for kommentar - gøy å se at jeg har flere "lesere"

Second:
Det er ikke så høyt som det ser ut :-) bare 4,3 meter. Den veggen skal heller ikke bære veldig mye last. Blir vel å fylle opp litt og litt ja, men ikke i flere omganger, bare la det sette seg mellom hver gang - ikke herde. Skal ikke bare fylle på fra øverste topp og håpe på det beste.

Jeg har (selvfølgelig) armert mye mer over vinduer, dører og garasjeporten - samt vertikal armering for hver meter. Og i en grunnmur er det jo MYE mer press på veggene fra jorden på utsiden, her vil det bli mest strekkbelastning. Husk også at takstoler vil hjelpe til å holde huset sammen.

Så blir det bare å følge med på bloggen for å se om jeg har driti meg ut :-)

- Øystein